Srđan Sremac i Sergej Beuk: Svet i Sveto
Godina izdanja: 2013.
Format: 130х200
Obim: 192 стр.
Povez: broš
ISBN 978-86-87057-17-3
PREDGOVOR: Tačka omega teologije (Jana Aleksić)
INTERKULTURALNA TEOLOGIJA – HRIŠĆANSKI IDENTITET I SAVREMENA MISIOLOGIJA
EKOLOŠKA TEOLOGIJA I HRIŠĆANSKA DEMOKRATIJA
EKOLOŠKE PARADIGME ISLAMSKE TEOLOGIJE
KONFLIKT I POSTKONFLIKTNA TEOLOGIJA – MOGUĆNOSTI DEMITOLOGIZACIJE
GLOBALNA KULTURA I RELIGIJSKA KRIZA U EVROPI – BALKAN KAO POTENCIJALNI MODEL?
ŠTA IMA ZAJEDNIČKO HOLIVUD SA JERUSALIMOM? (FILM, TEOLOGIJA I RELIGIJSKO ISKUSTVO)
RELIGIJA, DUHOVNOST I POSTTRAUMATSKO SEĆANJE
PERFORMANS VERE – PRAKTIČNA-EMPIRIJSKA TEOLOGIJA KAO TEORIJA RELIGIJSKE PRAKSE
DRUŠTVENI KONSTRUKCIONIZAM I ISTRAŽIVANJE RELIGIJSKE KONVERZIJE – O MOGUĆNOSTI DIJALOGA IZMEĐU TEOLOGIJE I DRUŠTVENIH NAUKA
TESTEMONIO KAO UMETNOST I STRATEGIJA NARATIVNOG IDENTITETA – RIKEROVA HERMENEUTIKA SVEDOČANSTVA I PITANJE KONVERZIJE BIVŠIH ZAVISNIKA
VERA, NADA, LJUBAV – NARATIVNO-TEOLOŠKA ANALIZA SVEDOČANSTVA
KONVERZIJE REHABILITOVANIH ZAVISNIKA
OD KRSTA KA HERMENEUTICI TELA
O аutorima
PREDGOVOR
Tačka omega teologije
Crkva je Tijelo Hrista Raspetog i Vaskrslog
– pa zar ona može ne ići putem kojim je On
išao?
Zar može ne nositi breme koje je On nosio?
Breme svijeta, čovjeka, „društva“.
Darko Đogo
Duh vremena shvaćen kao savremeni društveni i
kulturološki trenutak, kako god da ga imenujemo, navodi nas da ga promišljamo,
da se o njemu pitamo, intenzivnije i odgovornije ako u njemu želimo da
participiramo kao osvešćeni i odgovorni pojedinci. Jer, svet modernosti,
postmodernosti ili neomodernosti trpi permanentne promene svog duhovnog i
materijalnog obličja. U tome leži izazov, ali u tome se krije stranputica za
onog ko se pita, jer pitanje koje traži jednoznačan ili parcijalan odgovor više
nije moguć i iskrivljuje poziciju, kako onog ko pita, tako i onog ko je pitan
ili ko odgovara. Sasvim je izvesno da postoji ogromna diskrepancija između duha
vremena koje proizvedeno u božanstvo sve više potiskuje, odnosno marginalizuje
druga božanstva, i duha blagorodne, zrele i samosvesne ličnosti. No, potreba za
odgovorima je alarmantna, pitanja su se namnožila pošto se susrećemo sa
fenomenima i pojavama koje, ne samo što su društveno-istorijski nepoznate, već
su u savremenom trenutku toliko egzistencijalno uprisutnjene da su postale
realnost sama. Sa njima ličnost mora da se suoči kako bi njena celovitost
istorijski bila moguća.
Izazov za društvene i humanističke nauke nalazi se
u načinu na koji one mogu da se postave pred onim što zatiču na terenu ljudskog
i civilizacijskog, ali i u diskursu kojim se civilizacijsko u naučnom i
humanističkom smislu poima. I, evo, iskrsava prvo pitanje: Da li se savremeni
duh vremena pobunio protiv Večnosti? A odmah potom: Kako su se plemenite ideje
i civilizacijski ideali u prošlosti pretvorili u sopstvene surogate, karikature
u sadašnjosti, odnosno kako su uspeli da odu u svoju suprotnost – kada se dug
vremena otcepio, otkinuo, odvojio od Večnosti? A, duh vremena u kojem smo se
zatekli krije upravo tu protivurečnost sećanja i pozivanja na vrednosti
ličnosti i vrednosti civilizacijskih, sa jedne, i vrednosti postuliranih za
sadašnjost i budućnost, sa druge strane. Neizbežno je onda postaviti i sledeće
pitanje, ne manje relevantno: Kako konstituisati, promišljati i održati
sinhroniju u dijahroniji, kako zadobiti i živeti Večnost u našem vremenu? Jer,
nije li svaka epoha, kao duhovni entitet, neposredni Božji izraz?
Duhovna vertikala i punoća smisla Božjeg izraza
našeg vremena je civilizacijski i istorijski napadnuta, donekle i narušena. Taj
izraz je agramatičan, decentriran, gotovo zauman. U njegovoj artikulacji
duhovna vertikala je dekonstruisana. Za svakog religioznog subjekta je preko
potrebno obnoviti je, kako na ličnom, individualnom, tako i na kolektivnom
nivou. Ona je središte ucelovljenja religioznosti, katalizator iskustava i
iskušenja, uporište, mesto koncentracije teološke misli, mera dosegnutog
smisla. Njoj stremi čovekovo religiozno biće, njome se štiti od iskušenja
paraduhovnih i pseudoduhovnih entiteta.
Već nekoliko decenija unazad stigli smo do momenta
kada teologija polaže ispit pred Bogom i pred Bogočovekom, kao uslovom humanosti.
Participacija teologije u rešavanju aktuelnih problema društva, u sudaru sa
duhom epohe, ((post)post)modernog društva, njen novi/stari poziv, iziskuje
unutrašnje preispitivanje same teologije. Ona ne sme da bude autistična za duh
vremena u kojem promišlja Večnost i u kojem se pita za Božju tvorevinu.
Zapravo, ona je pozvana da upravo u svojoj doktrini pronađe odgovore na pitanja
koja su joj postavljena i da iznutra, iz središta samog učenja, progovori o
fenomenima savremenosti i da vrati izglobljeni duh vremena u Večnost. Tako će
omogućiti uporište za ponovnu nesputanu gradnju duhovne vertikale. Čak i pod
uslovom da se duh ovog vremena nužno ne razume kao negativna konsekvenca
istorijskog iskustva, već i polje u kojem se sažimaju i revalorizuju stare i
stvaraju nove vrednosti, zadatak teologije je da te vrednosti (p)ostanu toposi
ljubavi čoveka prema Bogu, čoveka prema svetu kao Božjoj tvorevini, i čoveka
prema čoveku kao vrhunskog izraza humanosti. Breme sveta, čoveka i društva je
ono što crkva i teologija moraju da ponesu, a da pri tome ne upadnu u iskušenje
desakralizacije i ateizacije. Tako će njihova misija danas biti moguća. Zadatak
nosioca bremena na svoja pleća u kriznim vremenima preuzima praktična teologija
kao pastirsko bogoslovlje.
Ovaj složeni poziv teologije shvatili su Srđan
Sremac i Sergej Beuk, autori knjige Svet i Sveto. Ovi teolozi reformisitičke
crkve široko otvorenih očiju posmatraju sva duhovna žarišta savremenog sveta i
nesebično, akademski precizno, ubedljivo i otvoreno progovaraju o njima. Oni su
svesni da praktična ili empirijska teologija nije zainteresovana samo i
isključivo za doživljenu i ostvarenu veru na ličnom i eklisijalnom, već i na
društvenom planu. Otuda pluralizam njihovog teološkog pristupa društvenoj
stvarnosti.
S jedne strane, njihov diskurs i njihovo religiozno
obraćanje potiče iz samog srca učenja, čiju potvrdu pronalaze upravo u tački
susreta sa iskušenjima savremenosti. Taj poduhvat je hrabar, istovremeno i
nezahvalan, jer poznajući izazove i slabosti teologije, pokušavaju da vode
ravnopravnu utakmicu sa drugim, sekularnim naukama, koje su preuzele primat
arbitra i duhovno vođstvo u dijagnostikovanju i objašnjenju čoveka i sveta.
Ipak, kao intelektualno osvešćeno, reformisitičko pastirsko bogoslovlje je
spremno da koristi iskustva i rezultate konkurentnih društvenih nauka, štaviše
i drugih teoloških učenja i saznanja, kako bi zadobilo pravo glasa u
odgovaranju na pitanja poput globalizacije, multikuluralnosti, pluralizma,
interkulturalnosti, ekspanzije informacionih tehnologija, mas-medija, bolesti
zavisnosti, otuđenja, posledica ličnih i kolektivnih trauma, političkih
konflikata, klimatskih promena, globalnog zagrevanja, konačno, i sveopšte
satanizacije zapadnog društva.
Sa druge strane, međutim, ovi teolozi pokušavaju da
u većini pobrojanih fenomena ((post)post)modernosti pronađu, to jest iskopaju
one vrednosti koje bi mogle biti spone između teologije i društva, mesta u
kojima bi čovek mogao da se snađe u svetu, ali i uslov ponovne spiritualizacije
i teizacije tog čoveka i takvog sveta. Jer, jedno od glavnih mesta spoticanja
savremenog čoveka, kako ovi teolozi pravilno zapažaju, nalazi se u pitanju
njegovog identiteta, kako kulturnog, seksualnog, polnog, rodnog, tako i
ekološkog, religioznog i nacionalnog. Goruće pitanje, pri tome, jeste stanje
decentriranosti subjekta i njegove duhovne izmeštenosti. Usled takvih okolnosti
on ne može da izgradi ili pronađe svoju poziciju u svetu i ne ume da
konstituiše svoj (narativni) identitet – lični, religijski, hrišćanski. Njegova
duhovna vertikala je prekinuta, njegovo sopstvo obesmišljeno, a spoznanje sebe
i sveta ograničeno. Taj status subjekta je najbolje uočljiv u bolestima
zavisnosti. Sremac i Beuk pokušavaju da teološki prošire horizonte samospoznaje
savremenog čoveka i ponude mu mogućnosti za (re)konfigurisanje identiteta.
Shvatili su da je za takav duhovno-intelektualni poduhvat itekako potrebno
voditi dijalog sa drugim društvenim i humanističkim saznanjima i učenjima, ali
ih i teološki upotpuniti.
Poznato je da se u nauci sve dominantniji
eklekticizam ne drži ni jedne rigidne paradigme postavljenih pretpostavki i
zaključaka, već pravi simbiozu višestrukih teorija kako bi stekao uvid u
pojedinačni fenomen ili skup određenih fenomena, ili pak primenjuje određene
specijalizovane teorije u posebnim slučajevima. Dakle, autorima je u
intelektualnim smislu blizak eklektički stav da se traženje istine savremenog
sveta ne iscrpljuje u jednom filozofskom ili religioznom sistemu. Iz takvog
stava nužno proizlazi pluralizam kao mnoštvenost i raznorodnost sa stanovišta
ideja, stavova, koncepata, određenja. Ipak, ono što pluralistički koncept i
eklektički pristup religioznih mislilaca u knjizi Svet i Sveto izdvaja iz takve
intelektualne dinamike jeste potraga za samo jednim ucelovljenim identitetom –
hrišćanskim – upravo zato što je u njemu suma iskustava svih drugih identiteta
savremene stvarnosti. Otuda je interhrišćanski dijalog i ekumenizam, kao nova
paradigma svekolikog hrišćanskog opštenja, pravi put konfigurisanja
jedinstvenog hrišćanskog identiteta. Jer, ekumenizam, za koji plediraju ovi
autori ispostavlja se kao prvi korak u „stvaranju novog hrišćanstva“, zato što
može ravnopravano da prigrli sve veroispovesti o duhovnosti, pa i nehrišćanska
učenja. Kao takav fenomen, ekumenizam pronalazi one vrednosti u savremenom
svetu (tolerancija, prihvatanje različitosti, interkulturni model, shvatanje da
u svetu egzistiraju jedan Bog, jedna vera i jedna crkva) koje teologiju
približavaju čoveku kao novom uslovu humaniteta, kao povratak Bogočoveku.
Štaviše, ekumenizam kao duhovno-intelektualna potraga i sam reprezentuje takvu
vrednost, koji se kao vrednost prepoznaje i potvrđuje upravo u savremenom
svetu.
Za njih je teološki pluralizam socio-kulturna
neminovnost i potreba zarad boljeg promišljanja (što nužno ne znači
prihvatanja) društvene stvarnosti. Kako i sami ističu, „interkulturalna
teologija jeste, dakle, metod ostvarivanja dijaloga ne-zapadnih oblika
hrišćanstva i već postojećih bogoslovskih obrazaca, uz obavezu
multidisciplinarnog pristupa koji podrazumeva uvide iz domena istorije crkve,
kulturne antropologije, sociologije, ekumenske teologije i savremene
misiologije... Ona mora biti koheziona, otvorena, kao i intelektualno i
eklisijalno markantno utemeljena.“
Misiološki susret koji nam priređuju autori u
svojim tekstovima, ponajpre u onim koji se tiču religijske konverzije, najpre
se odvija na antropološkoj ravni. Iz nje proishode društvene, istorijske,
geopolitičke, ideološke i kulturološke relacije i modeli. Teologija je ona
religiozno-intelektualna platforma na kojoj se pomenute korespodencije
ostvaruju. Zato je ona praktična i prozorljiva, zato je ona, na kraju pozvana i
relevantna.
Knjiga Svet i Sveto u sebi sabira elaboracije
nekolikih markantnih teoloških aspekata savremenosti. Mogućnost postuliranja
interkulturalne teologije kao korektiva i podsticaja opštenja u
multikulturalnim zajednicama, potreba misiologije da bude multidisciplinarna po
svojoj prirodi, te viđenje diakonie kao holističke i interkulturalne misiološke
službe ključni su aspekti teksta „Interkulturalna teologija, hrišćanski
identitet i savremena misologija“. Problem ekološke krize, sveprožimanje
ekološke teologije i hrišćanske etike, ali i uticaj ekološke prakse na
razumevanje savremenih načela hrišćanske demokratije naučno su produbljeni u
poglavlju „Ekološka teologija i hrišćanska demokratija“. Esej „Konflikt i
postkonfliktna teologija: mogućnosti demitologizacije“ bavi se postuliranjem
postkonfliktne teologije, koja u savremenom posttraumatskom trenutku, zajedno sa
univerzalnim elementima ekumenske teorije, na temelju socijalno-etičkog
angažmana „može postati osovinom barem za jedan broj vernika tradicionalnih
crkava, kako u Srbiji, tako i u regionu“ na putu ka pomirenju, iskupljenju,
preumljenju i spasenju. Duboke protivrečnosti i antinomije globalizacije, kako
na kulturnom, tako i na političkom planu, koja zato predstavlja veliki izazov
teologiji, te fenomen multikulturalnosti shvaćen kao koncept kooperacije između
različitih kulturnih struktura autori sagledavaju u tekstu „Globalna kultura i
religijska kriza u Evropi: Balkan kao potencijalni model?“. U ovom eseju,
postavljajući određena pitanja o posebnosti i univerzalnosti čoveka, autori
jasno uviđaju svu složenost empirijskih, egzistencijalnih i intelektulanih pozicija
koje nosi multikulturalnost: „Kako nivelisati posebnosti pojedinaca i grupa
unutar već postojećih multikulturalnih sistema i kako izvršiti socijalnu
afirmaciju osobenosti bez pozitivne diskriminacije? Odgovor na ove i slične
nedoumice svakako nije jednostavan, jer podrazumeva snažan etičko-psihološki
momenat koji upravo on vodi do epistemološke dezintegracije čiji smo
savremenici.“ Promatrajući krizu religioznosti i marginalizaciju svetog u
konceptu savremenog poimanja društva, kao i nasilno razdvajanje etičkog od
teološkog i sotiriološkog domena, autori će naglasiti da „ostajući, tako, na
površini događaja, religija stidljivo objavljuje da etika nije cela poruka, već
da, pored nje, postoji i nešto više, a to je teologija, kao nauk o Tvorcu i
Izvoru celokupne egzistencije“, zalažući se, pri tome, za ubedljiviji nastup
teologije i za njen povratak na magistralni kolosek poimanja kulturnog i
socijalnog stanja savremenog čoveka, za naučnu afirmaciju postkonfliktne
teologije i komparativne religiologije, kao i za podržavanje religioznih
različitosti. Jedna od početnih pretpostavki u poglavlju „Šta ima zajedničko
Holivud sa Jerusalimom? Film, teologija i religijsko iskustvo“ zasniva se na
empirijskoj činjenici da su mediji postali opšte mesto formiranja našeg
poimanja i življenja realnosti, sopstvenog identiteta, ali i konstituisanja
duhovne svesti: „Mediji postaju opšti medijumi denotiranja, stvarajući nove
konstrukte potencijalnih relacija između postojećih i mogućih epistemičkih
kodeksiranja. Mediji (pogotovu vizuelni), po svojoj prirodi, uvek redefinišu,
revalorizuju, reprezentuju neki kulturni kontekst, stavljajući ga u dinamičku
formu svoje prirode i odnoseći se prema njemu kao prema tek (po)rođenoj
realnosti, što predstavlja pogodnu kognitivnu sredinu za analizu socijalnih
odnosa i kriterijuma po kojima se oni razvijaju. [...] Mediji su, takođe,
preuzeli mnoge socijalne funkcije institucionalizovanih religija, pružajući i
etičko i spiritualno vođstvo, kao i osećaj zajedničarenja.“ Na temelju tih pretpostavki
autori uočavaju interakaciju i kulturnu korespodenciju između religije i
medija, kako bi se putem medija religija nametnula kao relevantan faktor
društvene svesti i spiritualnog iskustva. Ponajbolje u tom smislu religija
komunicira sa filmom, koji sa jedne strane shvaćen kao medij, a sa druge kao
umetnička naracija koja crpi religiozno iskustvo i kojoj je ono donekle
imanentno, u procesu vizualizacije stvarnosti postaje jednim od najlegitimnijih
aspekata medijskog ispoljavanja religije i približavanja religiji i može biti
prenosilac moralnih i religioznih vrednosti. Esej „Religija, duhovnost i
posttraumatsko sećanje“ sumira u sebi teorije koje problematizuju odnos
religije i traume kao nezaobilazno teološko-teodicejsko pitanje. Autori
smatraju da religija može da bude okvir „kroz koji konstruišemo smisao patnje u
našim narativima, na taj način nas pokrećući na prevrednovanje našeg odnosa sa
onostranim. U ovom smislu, traumatična iskustva pronalaze svoj smisao i
opravdanje (teodiceja) u religiji“. Veoma važan esej u knjizi Svet i Sveto koji
nosi sugestivan naslov „Performans vere: praktično-empirijska teologija kao
teorija religijske prakse“ odnosi se na reafirmaciju, redefinisanje i
rekonstrukciju praktične (empirijske) teologije, kao teorije religijske prakse
koja se bavi složenim problemom odnosa Boga i čoveka na iskustvenom planu, i na
njeno povezivanje sa iskustvima i saznanjima sekularnih društvenih nauka. Za
validno promišljanje savremene naučne pozicije teologije važan je i esej
„Društveni konstrukcionizam i istraživanje religijske konverzije: o mogućnosti
dijaloga između teologije i društvenih nauka“. U njemu je dublje rabljena već u
ranijim poglavljima nagoveštena intelektualno-naučna korespodencija između
različitih društvenih teorija u cilju rasvetljavanja vrlo važnog fenomena
religiozne konverzije, koja se „nikada ne javlja izolovano, unutar domena
pojedinca, već se proteže i na ostale članove društvene i religijske
zajednice“. Autori za to koriste pristup društvenog konstrukcionizma na osnovu čega
uviđaju da: „Govoriti o društvenoj konstrukciji konverzije znači usredsrediti
se na ljudsku dimenziju konverzije, gde se konverzija vidi kao jedna vrsta
naturalizacije u kolektivno. Sa stanovišta konstrukcionista, vera nije nešto
što ljudi poseduju individualno, već je vera u posedu religijske zajednice.“
Takođe, autori se pozivaju i na uvide narativne teologije koja podrazumeva da
„hrišćanska zajednica deli biblijske naracije – iznad svega priču o Isusu – kao
temelj svog identiteta i interpretacije sveta i realnosti. Prema narativnim
teolozima, priče koje proističu iz Biblije i hrišćanske tradicije deluju
iskupljujuće kada su usvojene od strane vernika i tako postaju stožer ličnog
identiteta i egzistencije.“ Vrlo snažan aspekt konfigurisanja narativnog
hrišćanskog identiteta autori vide u saopštavanju svedočanstva. Taj aspekt
elaboriraju u poglavlju „Testemonio kao umetnost i strategija narativnog
identiteta: Rikerova hermeneutika svedočanstva i pitanje konverzije bivših
zavisnika“. Narativno svedočanstvo religioznog subjekta ili konvertita je
sagledano kao centralna „tehnika sopstva“, i kao „glavni modus kreiranja novog
identiteta i kolektivnog pripadanja“. Zbog toga su mu autori dali naučnu i
religioznu relevantnost. Poglavlje „Vera, nada, ljubav: narativno-teološka
analiza svedočanstva konverzije rehabilitovanih zavisnika“ predstavlja
eklatantnu teološku interpretaciju empirijskih istraživanja odnosa religijske
konverzije i zavisnosti na temelju Emil Brunerove hermeneutike trilogije
apostola Pavla. Autori teološki produbljuju ontološke kategorije vere, nade i
ljubavi u cilju pokušaja određenja dimenzije sopstva i oblikovanja celovitog
hrišćanskog identiteta, kako na ličnom, tako i na kolektivnom nivou, kao
centralnog procesa samorazumevanja i samopoznaje, koji prevazilazi ograničenja
egzistencije i vremenskih kategorija. Naročit osvrt autori prave na kreiranje
narativnog religijskog identiteta bivših zavisnika kao ishodišta smisla lične
patnje.
Posеban problem koji zaokuplja ove religiozne
mislioce jeste ekološka kriza savremenog sveta. U tom pogledu, oni se zalažu za
zasnivanje ekološke teologije, koja nije sasvim nova teološka disciplina, već
skup učenja koji se nalaze u samom temelju hrišćanske teologije i tiču se
odnosa prema Božjoj tvorevini. Ekološka teologija je praktični izlazak
teologije u savremeni svet čoveka i poziva na konsolidaciju duhovnog iskustva i
ekološke svesti. Jer, konsekvencа ekološke krize, kako ovi autori prozorljivo
zaključuju, jeste kraj ljudske istorije, samim tim i religije kao takve. Oni će
istaći biblijsku činjenicu „da je otkupljenje, praktično, novo stvaranje, da
samo otkupljenje jeste realnost Božijeg stvaralaštva u svetu“ i da „izrazi kao
što su: obnovljenje, obraćenje, posinjenje i drugi, označavaju različite etape
na putu spasenja (ordo salutis) koje je u Bogu, od Boga i ka Bogu, i zato „novo
nebo i nova zemlja“ (Otk. 21, 1; 2 Pet. 3, 13) ne predstavljaju samo nadu, već
i izvesnost verskog života koji mora biti ispraćen svešću o Božijem delu u
svemu što egzistira.“ Štaviše, prilikom određenja pozicije teologije prilikom
promišljanja ekološke svesti, ovi mislioci su spremni da se pozovu i na učenja
koja izlaze iz hrišćanskog teološkog i religioznog koncepta, pronalazeći u
njima (na primer u islamskoj teologiji) pretpostavke i postulate koji mogu
pomoći širenju ekološke odgovornosti savremenog vernika. Jer, kako će podvući i
sami autori, „sаvremenа ekološka teologijа želi dа ostvаri teističku etiologiju
značenja bivstvovаnjа u svetu, аli, što je dаleko vаžnije, i bivstvovаnjа-zа-svet,
u kome je mаterijа otkrivenjskа činjenicа koju je Bog oglаsio kаo dobru, kаo
vаljаno oblikovаno izrаčenje sopstvene milosti.“ Otuda su u ovoj knjizi dva
teksta posvećena ekološkoj problematici: „Ekološka teologija i hrišćanska
demokratija“ i „Ekološke paradigmе islamske teologije“.
Za promišljanje postutopijskog karaktera
((post)post)modernog društva kao i doživljaja svetog u okvirima umetničke
ekspresije u kojem je njegova pozicija „bremenita istorijskim, estetičkim i
antropološkim refleksijama“, interesantni su nam zaključci eseja „Od krsta ka
hermeneutici tela“. Autori na lucidan način razgraničavaju poimanje slike i
simboličke konotacije Hrista na krstu sa savremenog estetičkog i religijskog
stanovišta i na inovativan način pojašnjava mimetičku, narativnu, estetsku,
testimonijalnu, dramsku i sotiriološku funkciju telesnog u predstavi raspetog
Hrista, koji predstavlja koreniti conversio i najviši susret Boga i čoveka.
Knjiga Svet i Sveto demonstrira eklatantnu
duhovno-intelektualnu samosvest i tačku u kojoj teološka paradigma dostiže svoj
vrhunski izraz zarad reverzibilnog procesa osvetovljavanja i povratka Bogu.
Upravo iz tog razloga pronalazeći u knjizi validna uporišta savremene teološke
misli za postuliranje sinhronije u dijahroniji, poželjno je da se zajedno sa
njenim autorima upitamo koje su mogućnosti prevladavanja antinomije svetog i
svetovnog koju nam je kao teološki izazov nametnuo duh vremena i za budućnost:
Kako pomiriti sveto koje se povlači pred svetovnim i svetovno koje se odriče svetog?
Tako, kada se na kraju pitamo, štaviše, kada odgovaramo na duh vremena iz
hrišćanske eshatološke i sotiriološke perspektive, koja u biti određuje
poziciju svakog religioznog bića, prisetimo se reči avve Justina Ćelijskog:
„Duh vremena treba prilagođavati duhu Večnosti, ne obratno; duh čoveka treba
prilagođavati duhu Bogočoveka, ne obratno.“ Možda se sve vreme zato i treba
nadati da je na taj izazov moguće odgovoriti u veri da, kakav god da je svet u
vremenu, Sveto mu je bilo i biće imanentno.
Jana Aleksić
Коментари
Постави коментар