Slobodan Žunjić: Temida filozofije
Година издања: 2013.
Формат: 135х200
Обим: 464 стр.
Повез: брош
ISBN 978-86-87057-23-4
Формат: 135х200
Обим: 464 стр.
Повез: брош
ISBN 978-86-87057-23-4
SADRŽAJ
I
ANTIČKA FILOZOFIJA
HELENSKI HUMANIZAM
I SPOLJAŠNJE OBRAZOVANJE [Verner Jeger, Paideia, Književna zajednica, Novi Sad
1991]
BOGOLJUB ŠIJAKOVIĆ:
MYTHOS, PHYSIS, PSYCHE
BELEŠKA REDAKTORA [Branko
Pavlović, Presokratska misao, ΠΛΑΤΩ, Beograd 1997]
NOVA SLIKA PLATONOVE METAFIZIKE [Hans Krämer, Platone e i fondamenti della metafisica, Publicazioni del Centro di Ricerche di Metafisica, Milano 1982, pp. 472]
PLATONOVO NEPISANO UČENJE
ILIJA MARIĆ: PLATONIZAM I MODERNA FIZIKA
TRI NOVA ZBORNIKA O
NOVOPLATONIZMU [1. R. B. Harris, ed., Neoplatonism and Thought. Studies in
Neoplatonism: Ancient and Modern, vol. II. State University of New York Pres,
Albany 1982, pp. 353; 2. J. O’ Meara, ed., Neoplatonism and christian Thought.
Studies in Neoplatonism: Ancient and Modern, vol. III, State University of New
York Press, Albany 1982, pp. 297; 3. R. B. Harris, ed., The Structure of Being:
A Neoplatonic Approach. Studies in Neoplatonism: Ancient und Modern, vol. IV, State
university of New York Press, Albany 1982, pp. 687]
PROMOVISANJE JEDNOG
ARISTOTELIJANCA
UVEŽBAVANJE U
ARISTOTELIJANSKIM TUMAČENJIMA [Damir Barbarić, Vježbe u filozofiji, izdanje
centra za kulturnu djelatnost SSO Zagreba, Zagreb 1980, str. 170]
II
NIČE
AKTUELNOST NIČEA
TRIBINA O NIČEU
NIČE I NOVI POČETAK
MIŠLJENJA [Mihailo Đurić, Niče i metafizika, Prosveta, Beograd 1984]
MIHAILO ĐURIĆ:
PUTEVI KA NIČEU – PRILOZI FILOZOFIJI BUDUĆNOSTI
III Hajdeger
GLAVNO HAJDEGEROVO
DELO [Martin Heidegger, Bitak i vrijeme, Naprijed, Zagreb 1985. Prevod: Hrvoje
Šarinić; predgovor: Gajo Petrović, bibliografija: Dobrilo Aranitović]
RANI HAJDEGER [Rani
Hajdeger – Recepcija i kritika Bivstva i vremena, prir. Danilo
Basta i Dragan
Stojanović, Vuk Karadžić, Beograd 1979]
LUKAČ I HAJDEGER [Lucien
Goldmann, Lukacs et Heidegger, Denoël-Gonthier, Paris 1973]
HAJDEGER-MARKSIZAM [1.
Marksistička recepcija Hajdegera, 2. Marksistička kritika
Hajdegera, 3.
Hajdeger i marksizam, 4. Dijalog sa Hajdegerom]
HAJDEGER I
PRAKTIČNA FILOZOFIJA
MARTIN HAJDEGER –
PRISTUPI I KRITIKE
ZORAN KINĐIĆ:
HAJDEGEROVA KRITIKA ANTROPOCENTRIZMA
IV
POSTMARKSIZAM
NASLEĐE ZAPADNOG
MARKSIZMA – Ernst Bloch i György Lukács
HABERMAS I MARKS –
Teorija komunikativnog delanja i Marksovo shvatanje društva
HABERMAS I
PRAKSIS-FILOZOFIJA
RACIONALISTIČKA
EGZISTENCIJA [Branko Bošnjak, Smisao filozofske egzistencije, Školska knjiga,
Zagreb 1981, 383 str]
MIHAILO MARKOVIĆ –
PRAKTIČNA EGZISTENCIJA KRITIČKE NAUKE
ISTORIJA I
STRUKTURA [Alfred Schmidt, Geschichte und Struktur, Reihe Hanser (84), München
1971]
KRITIKA
ANTROPOLOGIJE [Wolf Lepenies, Helmut Nolte, Kritik der Antropologie, Raihe
Hanser (61), München 1971]
V
poststrukturalizam
MARKSIZAM I
POSTSTRUKTURALIZAM [Nenad Miščević, Marksizam i postrukturalistička kretanja (Althusser,
Deleuze, Foucault), Rijeka 1975]
ALTISEROVO ČITANJE
KAPITALA I NJEGOVA KRITIKA HUMANIZMA
MLADEN KOZOMARA:
GOVOR I SUBJEKTIVNOST (O nekim aspektima Arheologije znanja Mišela Fukoa)
VI Između moderne i postmoderne
Conditio Moderna [Manfred
Frank, Conditio Moderna, Svetovi, Novi Sad 1994]
Volja za novo [Vladimir
Cvetković, Volja za novo, IPS, Beograd 1995]
Lazar Vrkatić:
Filozofska objava Boga
[Izveštaj za izbor
J. Šakote]
[Izveštaj za izbor
B. Arsić]
[Izveštaj za izbor
S. Simovića]
[Izveštaj za izbor
D. Đurića]
OBJAVA I AUTORITET
VII zapisi o književnosti
ŽIVOPISAC U „HRAMU
IDOLSKOM“ [Mile Nedeljković, Zavesa pada, prikazi i beleške o pozoršištu, Književni
klub Novi Beograd, 1968]
LAKO PESNIČKO
JEZGRO
VIII PODSEĆANJA
STEVO MEDIĆ
(1934–1980)
BRANKO PAVLOVIĆ
(1928–1986)
VELJKO KORAĆ
(1914–1991)
Predgovor
Kako
je veoma dobro poznato, Temida je bila grčka boginja suđenja, odnosno ispravne
reči izazvane dobrim povodom. Skoro ravnopravna sa Zevsom, što simbolički
ukazuje na moć i rang suđenja, odnosno status njene kritike, koja nije uzmicala
ni pred velikim autoritetom, a kamoli onim uobičajenim. U filozofiji suđenje
zahteva posredovanje pojedinačnih stavova i tvrdnji sa određenim načelima i
uvidima, kako bi se tačno odmerio doseg onoga što je rečeno, njegov domašaj i
krajnji učinak. Suđenje nije, dakle, egzaktna nauka, kao što je primetio još
Aristotel, jer ima toliko mnogo promenljivih uslova, od spoljnih okolnosti do
krajnje svrhe, odnosno svaki slučaj je tu priča za sebe, kome treba prići iz
toga posebnog ugla. To se uostalom vidi iz naše prakse prosuđivanja ili suđenja
sa određenog stanovišta.
Kao
što je Kant merodavno pokazao, suđenje označava moć supsumcije pojedinačnih
slučajeva pod opšta pravila ili principe kako bi se na osnovu toga doneo sud o
tome gde se dati pojedinačni predmet nalazi, odnosno kako bi se dobio pravi
nalaz o njegovom karakteru (dijagnoza) i vrednosti. Rečeno tim Kantovim
jezikom, moć prosuđivanja filozofije nije određujuća u smislu razumskog
pripisavanja logičkih predikata predmetu suđenja, ali je zato refleksivna u
svom dubokom smislu koji nadmašuje ono čemu se sudi po rangu suđenja. Ona je u
osnovi refleksivna, ali za razliku od estetičke kritike, njena moć bi morala
biti u stanju da navedena načela od kojih polazi u proceni izloži i obrazloži
na zadovoljavajući način tako da nas to sve ostavi zadovoljnima.
Ovakvo
razlučivanje je čini sinonimnom sa kritikom u tom veoma važnom smislu, koji nam
danas ponovo otkriva tajnu moći suđenja kao neuništiv igrokaz ili putokaz.
Koristeći ovu Kantovu terminologiju za naslov ove knjige, moglo bi se reći da
su radovi sabrani u njoj primeri suđenja u kojima se primenjuju određeni pomovi
i načela na literarne proizvode (odnosno intuicije) filozofije, s tim što
filozofiji ostaje umeće suđenja kao umeće primene pojmova na opažanje, ali sa
tom ogradom što ona zadržava pravo na svoj konačni sud i onda kada je izložena
prigovorima ili primedbama. Filozofsko suđenje unosi još jednu odsudnu
koordinatu, naime, vreme, kojom se određuje komponenta predmeta. Prethodno
objavljivanje u časopisima ne čini je ipak potpuno efemernom u svakodnevnom
smislu, već uspostavlja dodir sa sklopom vremena u kome ona ostaje to što
jeste, sud u kome uz uvid postoji i perspektiva u kojoj taj mit ponovo izgleda
tačno i primereno svom povodu.
Коментари
Постави коментар